سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسانسور و پله برقی

از نکات مهم در سرویسهای دوره ای آسانسور،بازدید فنی مرتب از موتور گیربکس و بررسی و عکس العمل موتور گیربکس در  حالتهای مختلف کارکرد میباشد.

اگر بخواهیم موارد بازدید ایمنی و فنی در موتور گیربکسهای آسانسور را نام ببریم؛ بطور خلاصه به موارد زیر باید اشاره کرد:

1-شیارهای فلکه گیربکس

2-انطباق فلکه با شفت

3-انطباق شفت با دنده

4-انطباق دنده با ماردون

5-دنده در پوسته

6-سالم بودن درب بوشها

7-ترمز

 

در سرویسهای دوره ای به موارد فوق حتما باید در چک لیستهای تخصصی و مخصوص توجه نمود.

 

طریقه تست و آزمایش و بررسی موارد 2-4 و6 به شکل زیر میباشد.

کابین را در پایین ترین ایستگاه نگه میداریم، یکنفر داخل کابین بالا و پایین میپرد سپس عکس العمل موتور را در قبال این تنش بصورت بازرسی چشمی و تا حدودی شنوایی بررسی میکنیم. اگر شفت و فلکه گیربکس تکان خورد بایستی سه مورد فوق بررسی شود.

 

جهت بررسی مورد 5 دنده در پوسته  باید هنگام توقف و استپ آسانسور (کابین) پاسخ فلکه گیربکس را مشاهده کرد اگر فلکه گیربکس به سمت موتور حرکت کرد باید مورد 5 بررسی شود.

 

یک نکته مهم را که میتونم برای شما بین کنم در مورد موتورهای گیربکس اینست که موتورها تحت دو نیروی اساسی قرار میگیرند و پاسخ موتورها به این دو نیرو متفاوت میباشد.

1-نیروی استهلاک :بصورت پیوسته و دایم برروی موتور (پوسته چدنی موتور) میباشد که پوسته این نیرو را دمپر کرده و بر میگرداند و مشکلی برای موتور پیش نمیاید.

2-نیروی ضربه : که پوسته چدنی و موتور این نیرورا نمیتواند در خود دمپر کند و بر میگرداند و باعث  آسیب به موتور و خطرات جانی و مالی خواهد شد.

شل بودن پیچهای موتور میتواند باعث ایجاد یک نیروی ضربه و شوک شدید و آنی به موتور (بخصوص هنگام پاراشوت)  شود و پوسته چدنی موتور در هم شکسته خواهد شد.


ارسال شده در توسط sina sigaroudi