سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسانسور و پله برقی

علل وقوع حوادث در پله برقی

در بررسی علل وقوع حوادث پله برقی می توان به سه حوزه اصلی شامل موارد ذیل اشاره نمود:
1. ضعف در طراحی
2. ضعف در سرویس و نگهداری
3. رفتار غلط مسافرین

 

حوادثی که بر اثر طراحی غلط پله برقی حادث می گردد…

طراحی پله برقی شامل بخش های داخلی زیادی از قبیل بخشهای الکتریکال، و مکانیزم های ایمنی و … بوده و در عین حال می تواند شامل عوامل محیطی و جانمایی محل قرارگیری پله برقی نیز گردد.
مواردی از قبیل عدم رعایت ارتفاع مجاز بالای پله برقی، مشکلات موجود در کف تمام شده، شیب غیر مجاز، عدم تطابق عرض پله برقی با کاربری آن، باز بودن کناره های پله برقی در معماری، محدودیت مسیر حرکت مسافرین جهت سوار شدن بر روی پله برقی، عدم رعایت فاصله مورد نیاز تا دیوار روبرویی و … که همگی می توانند باعث بروز حوادث گردند.

 

حوادثی که بدلیل ضعف در سرویس و نگهداری تجهیزات بوجود می آید…

استفاده از پله برقی در دنیا سابقه ای بیش از 100 سال دارد. در خلال سالها طولانی برند های موجود، تجارت زیادی را در زمینه بکارگیری بهترین بکارگیری بهترین فناوری های مکانیکی و الکتریکی آموخته و امروزه اغلب پله برقی ها بر اساس استاندارد های مدون موظف هستند برخی از مکانیزم های ایمنی را الزاماً در تجهیزات خود تعبیه نمایند.
اما حتی بهترین مکانیزم ایمنی نیز، بدلیل اینکه پله برقی مستقیما با ایمنی مسافرین در ارتباط می باشد بایستی حتما بصورت دوره ای مکانیزم های ایمنی کنترل شده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل گردد.
در عین حال وجود خرابی های احتمالی در سیستم های الکتریکی و مکانیکی که بدلیل ضعف در فرایند سرویس نگهداری کشف نگردیده، می تواند خود باعث بروز حوادثی گردد.
بعنوان مثال، حتی عدم نظافت مناسب می تواند ضمن اختلال در عملکرد سیستم های الکتریکی، مکانیکی و ایمنی؛ بدلیل تجمع آلودگی های محیطی در مجاورت تجهیزات برقی منشا بروز آتش سوزی گردد.
برای مثال در صورتی که مکانیزم ایمنی over-speed بخوبی مشکل را شناسایی ننماید و یا نتواند پس از تشخیص عملکرد خارج از رنج، سیستم ایمنی را جهت توقف حرکت پله برقی فعال نماید می تواند منجر به حوادثی از قبیل سقوط افراد و بروز جراحات گردد.علت عدم عملکرد صحیح مکانیزم یاد شده عمدتاً بدلیل عدم سرویس و نگهداری مناسب و عدم تست عملکرد مکانیزم over-speed می باشد.

 

حوادث که بدلیل رفتار غلط مسافرین حادث می گردد…

 

بسیاری از حوادث به دلیل رفتار اشتباه مسافران اتفاق افتاده بگونه که حتی نصب موانع و تابلوهای هشدار دهنده نیز از بروز این حوادث جلوگیری نمی کنند.
به عنوان مثال همانگونه که حتما شما نیز در برخی از فروشگاه ها مشاهده نموده اید، معمولا پله برقی ها بصورت دو تایی و در مجاورت همدیگر نصب می شوند. در مواردی که پله برقی ها بصورت ضربدری نصب می باشند، نوجوانان گاهی وسوسه می شوند در محل تلاقی پله برقی ها از یک پله برقی به پله برقی دیگر پرش نمایند. این امر می تواند باعث گیر کردن اعضای بدن در فاصله بین دو پله برقی و یا به دلیل حرکت خلاف جهت پله برقی ها منجر به سقوط برروی استپ ها شود.
رفتارهای خارج از عرفی از این دست از قبیل دویدن بر روی پله برقی، پرش از روی آن، سوار شدن بر روی هندریل، عبور ویلچر، بار نامناسب از روی پله برقی و … که همگی بدلیل رفتار نامناسب مسافرین می باشد، در بسیاری از موارد باعث وقوع حوادث جبران ناپذیری گردیده است.


ارسال شده در توسط sina sigaroudi