سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسانسور و پله برقی

خطر سقوط در چاه اسانسورواقعا جدی است!!

نصب آسانسور باید در شرایطی آغاز شود که محیط و محدوده درب آسانسور درکلیه طبقات کاملا ایمن سازی شده باشد. با توجه باینکه محل نصب آسانسور معمولا در مدخل ورودی ساختمان، و جایی است که رفت و آمد از مقابل آن انجام می شود.

همچنین نصب آسانسور زمانی آغاز می شود که اکثر عوامل اجرایی ساختمان یا تعدادی از آنان از قبیل: بنا، کارگر، گچکار، سنگکار، کاشیکار،کف ساب، نقاش، آهنگر، نجار، کابینت ساز، شیشه بر، برقکار، تاسیساتی، و امثالهم در ساختمان حضور دارند و این حضور باعث می شود که توجه به ایمن سازی حریم و محوطه دربهای آسانسور در تمامی طبقات بسیار مهم و با اهمیت باشد.

لذا رعایت موارد ایمنی جهت جلوگیری از سقوط افراد و اجرام و مصالح ساختمانی به داخل چاه آسانسور از اهمیت و اولویت بسیار زیادی برخوردار است، به چاه آسانسور، چاله آسانسور، یا چاهک آسانسور، و یا تونل آسانسور هم می گویند. البته بر اساس استاندارد ملی ایران- مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور، 5- 7- 3 و 5- 7- 3- 1 چاهک(Pit) پائین ترین قسمت چاه آسانسور است که کف آن صاف و تقریبا تراز باشد، به استثناء نقاطی که ضربه گیرها و پایه ریلها و وسایل مکش آب نصب شده اند.

ضمنا درب ورودی طبقه باید بمنظور مقاومت کافی در برابر نیروهایی که هنگام بارگیری کابین آسانسور به آن وارد می آیند، دارای آستانه یا چهارچوب باشد. بمنظور جلوگیری از رورود آب به داخل چاه آسانسور می توان شیب مناسبی در کف آن ایجاد کرد. مواد 7- 4 و 7- 4- 1 ).

البته درساختمانهایی که عوامل اجرائی آهن کشی چاه یا نصب ریل ودرب آسانسور هنوز فعال نشده است، چاه آسانسور بهترین گزینه جهت حمل و جابجایی مصالح ساختمانی و تجهیزات به طبقات است و به همین دلیل وقتی گروه آهنگر یا نصاب درب وریل آسانسور در چاه آسانسور مستقر می شود، ایمن سازی فضای مقابل درب آسانسور درکلیه طبقات به علت پرتگاه بودن این نقاط، در ساختمان بسیار ضروری می باشد.

چون در این زمان گروه آهن کشی چاه آسانسور یا گروه نصاب درب و ریل آسانسور در درون چاه آسانسور قرار دارند، و اگر در اثر سهل انگاری و مسامحه کاری، یا، بی توجهی بعضی از افراد حاضر در ساختمان، تکه مصالح، یا جرمی که در محیط کارگاهی ساختمان بسیار زیاد است، به داخل چاه بغلتد یا پرتاب شود فاجعه بار خواهد بود.

متاسفانه طی سالهای اخیر حوادث ناگواری در اثر پرتاب شیئی یا سقوط اقراد به داخل چاه آسانسور اتفاق افتاده و خانواده هایی بی سرپرست و عزادار شده و باالطبع کارفرمایانی که گرفتار مشکلات دادگاه، دیه، زندان، و.. در این رابطه یکی از استاد کاران با تجربه و با خصوصیات اخلاقی نمونه و بسیار دوست داشتنی (مرحوم علی محمودی) نیز در پروژه ای واقع در خیابان ایرانشهر تهران به دلیل عدم نصب حفاظ مناسب در محوطه مقابل درب آسانسور و لحظه ای غفلت به داخل چاه آسانسور سرنگون و به طرز فجیع و دلخراشی کشته شدند.

البته گروه نصاب آسانسور در زمان فعالیت و نصب آسانسور باید با تجهیزات ایمنی کامل شامل موارد زیر داخل چاه آسانسور شوند:

·       شرکت مهندسی سبا آسانبر نماینده انحصاری kone در ایران- آسانسور - پله برقی - رمپ - پیاده روی متحرک

همچنین قبل از ورود به داخل چاه آسانسور با همکاری کارفرما یا مسئول ساختمان نسبت به استقرار راه بند ایمن و مناسب در مقابل دربهای آسانسور در کلیه طبقات اقدام نماید. مخصوصا قراردادن مانع و حفاظ مناسب و ایمن جهت جلو گیری از سقوط اجسام به داخل چاه آسانسور.


امید است با رعایت دقیق دستورالعمل های ایمنی در ساختمانها، هرگز شاهد اخبار و حوادث ناگوار نباشیم. ومجددا تاکید می شود تا زمانیکه درب طبفات آسانسور به صورت کامل نصب نشده است، مسئله ایمنی مقابل چاه آسانسور را باید خیلی جدی گرفت.


ارسال شده در توسط sina sigaroudi